2019. augusztus 20., kedd

kései sirató

Jó régen nem találkoztunk.
Véletlenül futunk össze.
Szinte semmit nem tudok róla.
Ő azonban tudora az enyémnek.
Hajaj - mondja - a facebook...
Figyelemmel kísér. S milyen rég el akarta mondani, hogy teljesen le vagyok maradva.
Ő éppen válik.
Megkönnyebbülés - jelenti ki.
Ettük meg egymást.
József Attila jut eszembe - ettelek volna meg, te a vacsorádat hoztad, hát kértem én?...
Kiesik néhány szó a monológjából, de észre sem veszi. Zavartalanul folytatja tovább.
Új szerelem a láthatáron.
Csupa izgalom az élet.
A gyerekek megnőttek. Jobban örülnek, ha nincs otthon.
Zavartan hallgatom. Emlékezetem szerint, ugyanakkora gyerekei vannak, mint az enyémek.
Apára és anyára van szükségük. Biztonságra. Határokra.
Folytatja könyörtelenül.
Ő a gyerekeivel baráti kapcsolatra törekszik.
A lányával kozmetikába jár, a fiával kávézás közben füstöt eregetve beszélik meg a dolgokat.
Barátok - hangsúlyozza.
Te egy tyúkanyó vagy. Hülyeség. Szabadon kell engedni őket.
Eszembe jut a Somin látott, lányommal egykorú, négy fiatal.
Két-két shot vodkával kérték a mojitot.
Szabadon kell engedni, baráti viszony, le vagy járva ... - zakatol a fejemben.
A gyerekeimnek vannak barátai. Én nem egészen emiatt vagyok itt. Nem is ez a feladatom, szerepem.
...S a könyvek - mondja. Te mindig is sokat olvastál. S mire vitted? Most meg írsz is...
Hülyeség.
Ez a generáció már nem olvas. Találj ki valami mást.
A kéretlen tanácsokat mélyen zsebre teszem.
Hálás vagyok, hogy búcsúzik.
Olyan, mint egy forgószél.
Kattog, topog, forog, állandó mozgásban van.
Menekülőben - kapom meg a helyes kifejezést.
Mire a gondolatsor végére érek, már a túlsó oldalról integet, elmenőben.
József Attila Kései siratója hosszan elkísér:
Nagyobb szélhámos vagy, mint bármelyik nő,
ki csal és hiteget!
Suttyomban elhagytad szerelmeidből
jajongva szült, eleven hitedet.
Cigány vagy! Amit adtál hízelegve,
mind visszaloptad az utolsó órán!
A gyereknek kél káromkodni kedve -
nem hallod, mama? Szólj rám!

Világosodik lassacskán az elmém,
a legenda oda.
A gyermek, aki csügg anyja szerelmén,
észreveszi, hogy milyen ostoba.
Kit anya szült, az mind csalódik végül,
vagy így, vagy úgy, hogy maga próbál csalni.
Ha kűzd, hát abba, ha pedig kibékül,
ebbe fog belehalni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése