2013. augusztus 2., péntek



Azt, hogy én mennyire komolyan hiszek és bízom abban, hogy a romákat integrálni kell és érdemes, csak az tudja igazán, aki ismer.
Egész életemet behálózták a romákkal való interakciók.
Úgy nőttem fel, hogy tőlem pár méterre kukáztak, kértek, belénk kötöttek, hozzánkszóltak. Aztán óviban, iskolában kaptam olyan pártfeladatokat, hogy segítenem kellett őket a beilleszkedésben, tanulásban, házi feladatokban.
Hiszem, hogy vannak közöttük emberek.
Ahogy menthetetlenek is, ak'rcsak közöttünk is...

A lányom, ha bandáznak, retteg tőlük.
Joggal, hiszen a szeme előtt ugornak egymásnak olyan lendülettel, hogy minimum vér folyik.
Kérdi, hogy mi a teendő, ha belékötnek.
Nekem egy mindig működő stratégiám volt, amíg rettegés élt bennem.
Ha az úton belém-akaszkodtak – beszédbe elegyedtem velük, palástolva félelmemet. Kérdés választ ért, és el is felejtették, hogy belém akartak kötni.
Kamaszkoromban, a kurszám után kaptam egy profi shimanot. Olyan bringa volt, hogy magától ment. Kaland volt meglovagolni, kivéve azokban a helyzetekben, amikor rámnyitottak egy-egy autóajtót, a seggemre csaptak, hogy berepültem a sáncba, vagy elémvágtak, jelzés nélkül, hogy a nemiszervem a kormányra ragadt.

Egyszer a Seegesvári úton kellett valamit elintéznem.
A blok, ahol dolgom volt, közel a telephez, hemzsegett a cigányoktól.
Akkor is mindkét padot egy banda tagjai foglalták el.
A lezáróm annyira volt gagyi, hogy marhaság lett volna feltenni.
Na.
Nagyjából egy alternatíva maradt.
Hát kihasználtam.
Mondtam nekik őszintén, hogy né ez a bringa az enyém és érzelmi szálak fűznek hozzá. Rájuk bíznám, mert a mocskos cigányok itt úgy lopnak, hogy az nem emberi. Nincs előttük lakat...
Megkérhetem-e őket, hogy őrizzék, amíg felmegyek?
Hiszed-e, hogy nem vitték el?
Mert nem.
Valaki mondja is valahol, hogy a legnagyobb ellenségedet úgy tudod visszafogni, ha szívességet kérsz tőle...

Balázs bandázik.
Vannak roma ovistársai.
És letekerednek a játszótérre családostól, barátostól.
Imád velük játszani.
Mert velük lehet kacagni – nem nevetgélni, hanem a beledet kiröhögni – mászni, kúszni, ugrani, nyomni, tolni, húzni – erőpróbákat kiállni, bátorságpróbákat megnyerni.
És Balázs ő fiú.
Ennek ára van.
Minden este tetűvizit.
És a verekedés...
Megtanult verekedni. Nem akárhogy, stílusosan. Bírkózik, boxol, tekintetével fenyeget, ural.
Mondom az uramnak – integráljuk családilag a romákat bazdmeg, miközben a gyermek dezintegrálódik...
Arra az elhatározásra jutottam, hogy hagyom.
Hadd tanuljon.
Mellettük vagyok.
Tiszták, nem beszélhetnek csúfakat, és nem verekedhetnek tiszta szívükből.
Sok cigány asszonybarátom van.
Nevelési tanácsadást tartok.
Néha a házasságról is faggatnak.
Nem tudom, mondom – abban benne vagyok, nyakig.
Élvezik.

Isten útjai kifűrkészhetetlenek.
Miközben azt hittem román vidékre költözöm -  a végén a romák megmentője leszek...
S még azt mondod, hogy Istennek nincs humora.
Hát van...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése