2013. március 4., hétfő

Nagy dolog amikor az ember közelebb a negyvenhez, mint a harminchoz - rájön egy-két önmagával kapcsolatos felismerésre.
Mostanában ilyen felismerésekbe botlom lépten-nyomon.
Ezekkel csupán csak annyi a baj, hogy nem minden esetben tehermentesek. Van, hogy élő sebet tépnek fel olyan helyen, ahol nem is érződött a genny szaga. Érdekes a lélek...

Amióta aktívabban írok - erről álmodom is.
Van a valóság, amiben megszületnek a beszámolók a felszínről - amik ugyan sokszor mélyebbek, mint ameddig sok ember éltében sikeresen eljut. És van az igazi mélység - ezekről álmomban születnek meg a legnagyobb beszámolók.
Múltkoriban egy szombat reggel igazi önelégűlt mosollyal ébredtem az ajkamon. Egy ideig nem ismertem fel, hogy minek tulajdonítható, de pár perc múlva eszembe jutott éjjeli művem. Az igazságról szólt - reális mélységekben. Ahol nem tart vissza sem egyéni sem társadalmi cenzór - és felettes énem sem áll csőre töltött 9mm-el a tarkóm tájékán.

Mostanában az önmegvalósítás illetve nőiesség van terítéken.
Itt van példának okáúl az önmegvalósítás.
Közeledve érett önmagam fele - kissé csalódottan vettem tudomásul, hogy rosszúl ismertem magam. Én mindig abban a hitben éltem, hogy frontember vagyok. Szeretek elől járni, irányítani, kitalálni, megoldani, elintézni. Ahhoz, hogy mély megdöbbenéssel vegyem tudomásul, hogy jobban megy nekem a háttér munka. Az igazi marionettmozgatás. Ami nem rivaldafényben történik, nem is övezi tapsvihar, félhómályban és csendben formálódik, mégis mindennél fontosabb.

Valószínűleg az anyaságnak köszönhető az is, hogy inkább a befele utazások kezdenek igazán számítani, és nem azok a materális dolgok, amikért bolondul a világ. Most már annyira befele utazom, hogy meg kell erőszakolnom magam minduntalan a külső megőrzése érdekében. Mert a külső látszat igenis fontos. Arra vagyunk kódolva, hogy egyszer annak alapján ítéljünk és ítéltessünk - majd csak a késöbbiekben nyerjünk bebocsátást abba, ami igazán lényeges.

A nőiesség ennek a harcnak szerves része.
Itt van a lányom. Nyíló kis virágszál, akit teljes mértékben lefoglal önnön illatoztatásának ténye. Fontosak a külsőségek és még nem nyertek teret kis élete színpadán a belső értékek. Van hogy megsejti, feleszmél, rájön - de elég erős az ipari diktatúra ahhoz, hogy ennek érdekében majd harcot kelljen vívjon - önmagával és a világgal.

Anna olyan kis csinos cicababa. Fontos számára a lila és roszaszín - a bodor és masni, az esés és hullás, a ruha és cipő - minden, ami egy igazi nő számára értéket képvisel.
Csakhogy - én akkor eszerint a mérce szerint nem vagyok ebbe a kategóriába sorolható.
Többször beszélgettünk erről vele - közösen, majd én egyedül, kérdéseire válaszoltunk - de látszik, még nem ülepedett le benne a dolog.
Nem bírja felfogni, hogy ha a körülményeim adottak, miért nem használom őket.
Azaz, miért nem öltözöm maskarába, tetetek magamra seggtörlést megakadályozni hivatott körmöket, miért nem részesítem előnyben a csillogót és villogót - miért nem fontos számomra az, ami mindenkit leköt.
Igaza van.
Tükröt tart.
És sokszor kontrollt.
Ha nem lenne - talán ennyire sem figyelnék.
Hajlamos vagyok befele figyelni és elbilleni.
Balázs ő más.
Ő mélyebbre lát. És mint minden férfi - nem csak a szemével néz.

Mondja ma kacagva az óvonő, hogy egy ideje figyel.
Reggelente amikor beviszem a gyerekeket suliba - állandó procedúra Annán a loknik elrendezése, a csecsebecsék beállítása és minden ami bosszantóan nőies és ezáltal időgyilkos is.
Tavaszodik. Élénk színeket hordunk - szoknyákat és jégereket - ezt meg azt.
Mondja az óvonő, hogy nyivad meg bent a kacagástól, ahogy Annát rendezem. Szerinte nyögök közben. Nem idegesen hanem fájdalmasan. Nyögök és szuszogok.
Nem tudtam - de igaza van...

Jó lenne a kecske meg a káposzta.
Hogy kicsit adni is, de hagyni is.
Csak annyit szeretnék megértetni ezekkel a gyerekekkel, hogy a belbecs a világon mindennél fontosabb. És ha ezt sikerül hitelesen megértetnem velük, úgy, hogy közben mutatom is - elvégeztem a feladatom, amiért a világra jöttem. Azt hiszem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése