2012. november 9., péntek

Cigányok ideje...


Volt nekem – még elsős koromból datálódoan – egy jó cigány cimborám. Az úgy történt ugyanis, hogy második héten melléje tettek az iskolapadba, aztán eléje, majd mögéje – és eltelt a nyolc év. Sikeresen kijárta az iskolát.
 Nyolcan voltak testvérek – neki egyedül sikerült – minden évben egy-egy nagyobb testvér lebukott mellénk – de a gyerek kötelességtudóan haladt előre a tanulmányaival. N. hallgat rád – mondta a tanítónő – segítened kell neki. És segítettem.
 Állandóan tetvesek voltunk – majd rühösek is – de kegyetlenül meneteltünk előrefele az iskola kérte kötelességek elvgézésében. Amikor lejárt egy-egy év – anyukája, aki a tükörgyárban dolgozott – hozott nekem ajándékba egy egész _punga_ tükröt.
-         Köszönöm Évike, mondta – és hálásan mosolygott.
Na onnan származik az én – azóta is gyógyíthatatlan alacsony önértékelésem. Ennyi tükör mellett kénytelen voltam reális képet kialakítani magamról.
Lejárt a nyolc osztály – és megszűnt a barátság. Egyszer találkoztunk 12.-ben, bringáztam valahova. Megölelt és így szólt – megnéztem a bringádat, szólók a telepen (így beszélt a cigányvölgyről), hogy figyeljenek oda és nehogy ellopják. Most már nem kell féltsed...
Ismét eltelt néhány év.
Már a második egyetemet jártam. Nehéz idők voltak. Munka, öszöndíjharc, tanulás. Éppen előadásra mentem a Deusba – amikor a Sáros utcában lefékez mellettem egy fekete Mercedes. Megijedtem. Aztán arra gondoltam, hogy utbaigazítást kér valaki. Aztán kiugrott N. A nyakamba, ölelt, szorított – megköszönte a nyolc évet. Kérdi mivel foglalkozom. Mondom pánkót sütök – 3oo lejért, tanulok 1oo lejért és hát ennyi. Sajnálkozva nézett. Nem értette. Egy világ omlott össze benne.
- Én nem tanultam. Üzletelek. Ez az autóm. Látod?
S láttam. Kacagtunk. Igaza volt. És igazam volt. Azóta minden évben új cabrioból integet és puszit küld – én meg gyalogolok vagy éppen buszozom. De a lényeg, hogy a belső béke mindkettőnkben benne van. Nem?

http://www.youtube.com/watch?v=Qg44qKSbsdQ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése